Hästpresentation #3

Världens, kanske ambitiösaste B-ponny.



Idag får ni veta mer om mitt andra utbildnngsprojekt. Ridklubbens B-ponny Pluto!

Om det är någon som läser den här bloggen som inte känenr mig, så ska jag bara dra lite kort att jag jobbar ideellt på Bodens Ridklubb. jag är MYCKET ideell, tycker om att känna mig behövd helt enkelt. och på BRK finns det alltid plats för mig och något jag kan göra.
Att jag är så engagerad gör ju också mig involverad i mycket som händer där.

Iallafall, sommaren 2010. Vi hade en vikarierande verksamhetschef, och ponnybrist... eller brist och brist, vi behövde gärna en ponny till. Hon som var vik VC då kände nån som hade en B.ponny. Som visserligen inte ahde gjort nåt på länge, och för den delen inte spec mkt öht i sitt liv, men vi for dit och kikade. det första man såg var magen. Han var gigantiskt FET! Men han var också otroligt söt, om än lite försiktig i sin kontakt med människor.
Hur som helst så skulle vi få ha honom på prov i 3 månader innan vi bestämde oss, så vi lastade in honom och for hem igen.

Resan gick bra, men det var en ängslig liten kille som klev nerför lämmen. Väl hemma i stallet fick han bekanta sig med en box en stund, sen gjorde jag iordning honom för provridning.
Nu var han ju ovan vid och livrädd för ridhuset, han var så fet så det fanns inte en sadel på bygget som skulle passa honom, och han var allmänt tjafsig att borsta på. gick runt och knuffades.
iallafall tog vi oss ut, och efter mycket om och men togjag mig upp och red runt en stund. typ 2 m innanför spåret eftersom han var skiträdd för väggarna, och en gång bajsade han, och kastade sig för sitt eget bajs när det tog i honom. *ler* men han var söööt, och när spänningarna så småningom släppte lyssnade han bra på stopp och gå... dvs typ det enda han kunde. svänga var problem, för han ville bara vända huvudet och fortsätta gå framåt, och så fort man la på skänkeln tog han det som trav...*ler*
Jag hade fått en riktig utmaning!

de första två veckorna av Plutos sommar hos oss gick åt till 2 saker. Lära honom det grundläggande i hanteringen, dvs inte gå på folk, stå stilla etc. + att motionera bort lite fett så det gick att få på honom en sadel så att man kunde börja skolrida på riktigt!
Till en början blev det mycket markhantering och longering, sånt kunde han faktiskt.

Så hittade vi en sadel som faktiskt passade... i bomvidden och över den feta ryggen iaf. Den var 17 tum i sitsen och lite lång på en B-ponny, men det bästa som fanns att uppbringa för tillfället. Så började vi med skolridningen, och nu när jag hade en sadel att rida i kunde jag börja jobba med honom på riktigt. Det var då han kom fram, den ambitiösa lilla ponnyn som var gömt någonstans där hela tiden. han var, och är fortfarande, en mycket lyhörd ponny som så gärna vill göra rätt. Ibland vill han göra så mycket rätt att det bara blir fel till och med.


Jag och Pluto närmast kameran.

den där sommaren tillsammans gav mycket, även om det var, och fortfarande är, en lång bit kvar att gå. När de 3 månaderna hade gått köpte ridklubben honom. och han fick börja gå lektion. då märktes det tydligast hur osäker han är och hur mycket han vill göra rätt... ALLT från ryggen tolkade han som FRAMÅT eller TRAVA, han ville ogärna gå ifrån de andra hästarna etc.

Jag hade en paus från Pluto under hans första år på ridskolan, såtillvida att jag red honom ibland, men oftast gick han lektion. En rätt dålig plan, med tanke på att han blev oriden, la sig till med dumheter etc. 
Iallafall så tog jag upp projektet Pluto igen i höstas med förnyad kraft, och han är stadigare nu än han var 2010, men han behöver fortfarande ridas och påminnas om vad som förväntas av honom. han är dessutom en pigg ponny, så ibland finns ett behov för honom att få rasta av sig, släppa loss lite. I skogen är han en pärla, lite osäker som täthäst, men i ledet sköter han sig bra.
I höstas gick vi även ett steg längre. Vi började med hoppningen, på allvar. under sommaren 2010 hade vi jobbat lite över travbommar, hoppat nåt kryss etc, men han var om man säger fortfarande totalt outbildad i hoppningen.


Hoppträning för Jane våren 2012

Nu under våren har vi tränat litegrann, för olika tränare, och det går bättre och bättre. första träningen gällde det att lägga honom rakt mot hinder och sen övertala honom om att hoppa. På senaste träningen red vi en LC-bana med kombination, där den största svårigheten var kombinationen, han vill gärna ta fler galoppsprång mellan hindrena än det ska vara!
men framstegen är stora, som alltid när man jobbar med en ambitiös häst så vill han verkligen vara sin ryttare till lags. Ibland får man dock vara hård och inte släppa på kraven, för jag VET att han kan, han måste bara inse det själv.

jag kommer att fortsätta att jobba med Pluto så länge det behövs. Jag har inga ambitioner varken för honom eller oss som ekipage att åka runt och tävla och sånt. Han är en jättefin kille som passar bra både till hoppning och dressyr, så länge han har rätt pilot på ryggen...


Kommentarer
Postat av: Fanny ♥

Skit fin häst!



Vad har du för planer i sommar?



Ställ gärna en fråga! :D

http://fjuzy.blogg.se/2012/june/fragestund.html#comment

2012-06-06 @ 10:08:47
URL: http://fjuzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0