Hoppsan så det går...

Fick inte rida min fina Basseman idag...:-( Skrev ju tidigare att han hade en tappsko, och idag var han dessutom rejält halt på det benet... Värmeförändring i hoven också, så misstänkt hovböld? Vi får se, hovis kommer imorron och då får han 4 nya fina fötter och 2 nya skor. ;-P Linar honom imorron om han inte är halt fortfarande.

Blev ingen bränslanbana heller, då det spöregnade och var mygg och knott så in i h**vette på klubben, och det är alltid 3 ggr så mkt kryp på bränslan.

Idag red jag klubbens andra nyhäst, Genua. Ett fux-sto, som jag förut inte allt tyckt varit varken speciellt mycket fux eller speciellt mycket sto...
I början gick det inte bra... Jag som vant mig vid Bassemans följsamhet, mjukhet och vilja att göra rätt, red nu en dam med bestämda åsikter och rätt lat... Inte direkt trög eller så, men när man "kom åt" henne blev hon stressig och trippig och hade lite protester för sig. Ville gärna ha ett spö i näven, men det visade hon rätt tydligt att hon inte ville att jag skulle ha, så fick släppa det...

Vi jobbade rätt mkt böjda spår och sidvärts i skritt/trav, och rakriktning i galoppen. Hon visade sig ha väldigt lätt för galoppombyten, men eldade också upp sig rätt mycket av att göra dem. Var inte meningen att vi skulle rida några galoppombyten, så när jag blev tydligare i min ridning slutade hon och slappnade av lite mer.  På slutet var hon riktigt riktigt fin, om man bortser från att hon var hur tung som helst i huvudet.

Överlag är hon en dam med trevliga gångarter, men som kräver rätt ridning för att göra rätt. Hon är ingen smitare, verkar tycka det är skitkul att jobba. Dock lite stressig mellan varven, men inte så att hon ger sig iväg. Inte riktigt min typ av häst, då jag gillar hästar som är lätt i handen, och jag lovar att jag hade minst 10 kg(eller mer) i vardera näve.
Dock behövs mer jobb på styrka, då jag tror att lite av den här stelheten och att hon är tung i huvudet kommer av att hon inte riktigt orkar bära upp sig själv.

Iallafall, terminens sista lektion var det. Nästa termin går jag förhoppningsvis över och rider dressyrspec varannan vecka och hoppgrupp varannan vecka. På min fina Balsas hoppas jag såklart!


Min fina! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0