Säkerheten framför allt!

Mitt första åsiktsinlägg. - hoppas dock inte att det blir det sista.

 

något som gör mig så =)(¤#&%R&%¤# förbannad, det är människor(oftast barn/ungdomar) som behandlar sina hästar som om de vore leksaker. Oftast handlar det om små hästar, typ shetlandsponnyer, som "ju är så små, så det är väl ingen fara?".  Men tänk för att det kan det faktiskt vara!

Och oftast så handlar det om privatryttare som ju bestämmer själva över sin ponny. Och visst gör de det, men hur många tänker först och gör sen???

Vi som jobbar ute i ridskolorna, får (förhoppningsvis) lära oss redan från början frasen "säkerheten framför allt", och vi fostras i stallet med ridsportsförbundets riktlinjer om vad som är säker hästhantering. Jag hoppas och tror iallafall att det är så.

Ridsportsförbundet har gett ut en bok som heter "säker med häst" och den innehåller allt du kan önska om säkert umgänge med dessa urstarka djur. - både hur du som ridlärare eller privatperson ska förhålla dig till, och jobba efter dessa, men också bra motiveringar till varför. I förorden kan man bla. läsa följande:

 

"När undertecknad som säkerhetsansvarig i SvRF sökt orsaken till såväl

dödsolyckor och invalidiserande skador, som mer bagatellartade rid -

skador har alltid en, eller möjligen två, grundorsaker blivit uppenbara.

Dessa är först och främst SLARV och i mer sällsynta fall okunskap. Allvarliga olyckor inträffar då hästkunniga människor, ofta av lättja, vidtar 

– eller underlåter att vidta – en åtgärd som man vet med sig att man

borde, eller inte borde göra. De allvarliga olyckorna inträffar när man

inte går och hämtar stigbyglar som passar till ryttarens fotbeklädnad,

galopperar mot stallet över en stubbåker eller instruktören underlåter

att påpeka att hästarna leds för nära varandra. De senaste årens säker -

hetsinformation har främst inriktats på att lära ut hästhanterande och

ridning på ett sådant sätt att olyckor inte uppstår. Dessa ”anvisningar”

är tillämpningsbara för alla hästar, oavsett ras, ålder, kön eller användningsområde. Det är genom kunskap, främst parad med själv -

disciplin, som framtida hästolyckor kan undvikas. Genom sin kunskap

och att vara goda föredömen är det främst tre grupper som har möjligheten att minska antalet ridolyckor i Sverige. Ridlärare – tränare –

tävlingsryttare (idoler)."

 

Och visst stämmer det! Vi som är förebilder, inte bara vuxna utan även ungdomar/tonåringar, präglar ju barnen som ser upp till oss. De vill ju göra det vi gör och (förhoppningsvis) bli som oss. Därför tycker jag att det är viktigt att vi som kan påverka faktiskt föregår med gott exempel när vi rör oss i stallet och hanterar hästar. detta är viktigast i ridskolemiljön, där hästarna ska ha så pass inrutade dagar och rutiner att de vet precis vad som gäller, men det är lika viktigt för oss med egen häst att visa att vi vet vad säkerhet innebär! Vi kan göra skillnad!

 

Tyvärr är det precis som texten ovan säger, det SLARVAS oerhört mycket för vi tänker att "jag känner ju den här hästen, så det kan jag göra utan problem" eller "jag ska bara leda Brunte 3 meter, så jag skiter i grimskaftet" etc. Tänk då på det barn som såg dig leda brunte i bara grimman de där 3 metrarna, som också gör likadant när han/hon ska leda honom och som inte har kontroll. Vad kan inte hända då om han/hon inte har situationen under kontroll till 100%?

 

Jag blir på riktigt förbannad när jag vistas i stallet och det sker saker som inte riktigt sker "för säkerhets skull". Jag vet alltför väl vad som kan hända, både i bästa fall och i värsta fall. Och jag vet också hur lätt det är att "odla en ovana" i en annan person, speciellt om det är någon som ser upp till en, samt hur svårt det är att ändra på en djupt rotad sådan. Därför är det vår plikt som förebilder och idoler att hålla på säkerheten, men också veta varför man ska göra/inte göra på ett visst sätt.

 

Varje ridskola bör ha sina regler skriftligt och på en plats där alla kan se dem. Man bör också gå igenom dem noggrant med varje ny ridskolegrupp, så att alla vet vad som gäller. Sen är det bara att repetera. det ska vara rutin på att vi leder hästen i grimskaft från punkt A till punkt B i stallet. Ska vi utanför stallet och tex beta gräs, leda i ridhus/på ridbana, fine, sätt på ett träns! Är det rutin för hästana att de ska sitta fast i boxarna vid borstning/sadling, då ska de alltid göra det, oavsett det är jag, ridinstruktör Hedda 25 år som ska rida, eller lilla Lisa 7 år. Oavsett vem som hanterar hästen kan det uppstå situationer som vi inte kan kontrollera till 100%, hästen kan alltid bli rädd för något även om den sett just det 10 ggr förut.

detta gäller inte bara ridskolor, utan även privata hästar mår bra av att ägaren/ryttaren alltid gör på samma sätt. Hästar är vanedjur, och mår bäst av att ha inrutade/exakta dagar/rutiner. 
Det är dock oftast på ridskolorna allt börjar, och kan vi lägga en grund för att 10 ryttare skaffar egen häst och kan hantera den med bra säkerhetstänk då har vi vunnit mycket.

 

Jag vill än en gång passa på att påpeka att Hästar är inga leksaker, oavsett det är en liten shettis på 90 cm i manken eller ett halvblod på 180 cm i manken. och alla hästar ska behandlas lika! Vill jag inte att unghingsten på 160 cm ska springa in från hagen så vill jag inte att den lilla söta ponnyn ska göra det heller. Är du konsekvent i din hästhantering så blir hästarna tryggare med dig som ledare, och riskerna minimeras. - men försvinner aldrig.


Tänk först, gör sen. Ingen av er är lika värdefull för hästen liggandes i en sjukhussäng på obestämd tid, som ni är i stallet med säkerhetstänket hela tiden i bakhuvudet.

"SÄKERHET är snarare ett förhållnings- och arbetssätt än en fråga om skyddshjälmar, tåhättor och säkerhetsstigbyglar. När de träder i funktion har olyckan redan skett."

 


Kommentarer
Postat av: julia

gooo you!

2012-06-16 @ 00:32:50
URL: http://www.juliafriberg.blogg.se
Postat av: Linnea

Mkt bra skrivet!

2012-06-16 @ 00:42:50
URL: http://svartkanin.blogg.se
Postat av: cecilia

bra skrivet, och HELT rätt!!
Sedan jag gick ULK:en har jag alla dessa säkerhetsföreskrifter djupt inrotade i huvudet och nu har de börjat sitta i ryggmärgen.. Nu för tiden har jag aldrig en tröja/jacka med huva på när jag rider, jag leder inte gamla snälla Boss(tex) 3meter till spolspiltan utan grimskaft och jag spänner alltid fast hästarna när jag gör i ordning dem, oavsett om jag är ensam i stallet under dagtid, då både andra hästar är ute i hagen och det är helt folktomt i övrigt, eller om jag är där i värsta rusningstiden. Klokt!

2012-06-16 @ 00:48:02
Postat av: Fanny ♥

Önskar dig en glad sommar!♥


Skulle bli super glad om du vill rösta på min bild, tar bara några sekunder!
http://apps.vizibly.se/hooks/sv/like/2116/cd40ffa87d0ddc33a91e47157b1bb24b555bbeb5/

2012-06-16 @ 21:46:17
URL: http://fjuzy.blogg.se
Postat av: Stina

Bra skrivet! Håller med på alla punkter!

2012-06-16 @ 22:59:37
Postat av: Nicole

SANT!
Säkerheten för både ryttare och hästar först!
JAG skulle ALDRIG få för mig att rida utan hjälm eller väst.
När jag rider med sadel har jag säkerhetsstygbyglar, "för säkerhetens skull" MAN VET ALDRIG VAD SOM KAN HÄNDA. Även hästarna är ett levande thing. Dom kan också bli skrämda osv.
Jag leder heller inte min ponny utan grimskafft trotts att jag känner henne utan och innan.
Det är fördelen med att gå på ridskola innan man får en egen häst. Man lär sig viktiga regler och bra saker att tänka på när man rider/hanterar hästar/ponnysar.

2012-06-17 @ 13:24:26
URL: http://nicolemosserud.blogg.se
Postat av: Mercedes

Håller med i det mesta :)

2012-06-17 @ 14:08:29
URL: http://photobelle.blogg.se
Postat av: RebeccaV-allroundhasten

Riktigt bra skrivit!! Om jag ska prata om mig själv så är jag en sån som alltid tar det säkra före det osäkra vilket har resulterat till att inget allvarigt har hänt mig i hästväg/hantering. !! Får jag lov att låna denna texten och länka till din blogg??

Svar: jadå, det går jättebra!
Touii

2012-06-17 @ 14:52:03
URL: http://allroundhasten.blogg.se
Postat av: stina

Vill dock påpeka att hästen är ett vanedjur om du gör den till det! Ger du hästen mat klockan 4 varje dag så vet den det att nu kommer maten, detta resulterar i att de börjar sparka i väggar och liknande. Har den däremot ingen anning om när maten kommer så väntar den - utan oljud. Så det där med att hästar är vanedjur är helt fel, det är vi som gör dom till vanedjur. Prova att göra olika saker varje dag så ska du se att trots det mår pollen lika bra! :)

Svar: ja, fast en häst som är helt totalt utan rutiner kan ju även bli en otrygg häst, och därmed bli farlig... sen är det en sak att ge hästen mat inom en radie 1 timma fram eller tillbaka, än att ibland släppa ut den på morron, ibland på kvällen, och den inte har tryggheten att den får komma ut, den får mat etc.
Touii

2012-06-17 @ 15:37:46
URL: http://teamequipe.blogg.se
Postat av: Emma

Jag håller verkligen med dig! Jag kan känna att jag kan vara lite oförsiktig ibland och slarva, men efter att jag sett vad en utav mina kompisar gjorde med sina två hästar så insåg jag att min oförsiktighet inte var någonting i jämfört med vad hon gjorde. Det värsta var nog när hon trasslade in sin unghäst i körsele och tömmar. Som tur var så berörde det inte hästen, men hade det varit min 22åring hade hon fått panik!

2012-06-17 @ 17:41:12
URL: http://www.happyhorsez.blogg.se
Postat av: Saga

Hittade hit via Ponnysanning, det är så sant & viktigt det du skriver!

2012-06-17 @ 17:52:52
URL: http://sagas.webblogg.se
Postat av: Nova

så sant!

2012-06-17 @ 22:03:58
URL: http://novaasv.blogg.se
Postat av: Line

Säkerhet i all ära men personligen känner jag att det är alldeles för mycket "tänk om" i många situationer. Många funderar alldeles för mycket på vad som KAN hända vilket i sin tur orsakar osäkerhet vilket faktiskt, i sin tur skapar faror.

Det är precis som i trafiken. Osäkra förare är de farligaste.

Visst, du skall inte vara dumdristig med djur men du ska inte heller se allt du gör som potentiella faror. Man ska vara väl medveten om att hästen är ett flyktdjur i grund och botten, du ska vara väl medveten om den individ du hanterar, om situationen du befinner dig i just nu. Scanna av helheten och var medveten och handlingsberedd. Men undvik inte världen.

Medvetenhet är det viktiga, att alltid bära full skyddsmundering och försöka göra världen så ofarlig som möjligt, att alltid binda upp, att aldrig passera stojiga områden.. Det bäddar för att man inte kan hantera situationer när dom uppstår. IMO.

Svar: Lär man sig bara grundläggande säkerhet och alltid har ett säkert tänk i sin hantering med hästen så kan man träna bort det. Så är det med alla rädslor, oavsett du är rädd för att leda hästen, rädd för att rida ut etc.Sen är det skillnad på att vara rädd och osäker när man leder hästen i grimma och grimskaft än att vara dumdristig och oförsiktig och tex leda hästen in hästen i pannluggen. Behöver man träna sig bör man börja med en häst som man känner förtroende för/med och dessutom inte överskrida sin egen gräns förrän det gamla känns MER än bra!

Helt sant att man kan skapa osäkra och farliga situationer, men då ännu en gång: håll dig till situationer där du är trygg med din häst och där du har kontrollen.
Touii

2012-06-17 @ 22:50:45
URL: http://jackochjag.blogg.se
Postat av: Line

Jag förstår faktiskt inte din replik?

Rädslor var inget jag omnämnde i mitt inlägg och jag poängterar att man skall vara medveten om hästen och omgivningen, men att man hela tiden skall leta efter alla faror i världen gör ingen tryggare, bara mer osäker. Medveten, inte vara dumdristig, men samtidigt inte fastna totalt i att tänka säkerhet-säkerhet-säkerhet i den bemärkelsen att man bara letar faror i sin omgivning. Något som JAG anser har blivit ett problem för många eftersom folk har slutat att använda sitt sunda förnuft.

Detta går givetvis åt båda håll, dvs vissa är för skraja och vissa blir dumdristiga.

Svar: Försiktighet, såsom du beskrev den, med "tänk om-tanken" hela tiden i bakhuvudet är just rädsla. Det är ju den lilla rösten, eller tanken som vi lyssnar till när vi är rädda, och som ibland kan bli så stark att man blir blockerad och inte klarar av att ta sig över den barriären som de små orden bygger upp. Iallafall som jag tolkar den.
Det jag egentligen syftar till i mitt inlägg är ju att man ska göra det till en vana att alltid hantera hästen med säkerheten i första rummet. Ex, ALLTID leda med grimskaft, precis som vi ALLTID har på hjälmen när vi rider. det ska egentligen inte vara så mkt att tänka på, utan det ska sitta i ryggmärgen. Har man bra rutiner runt/med sin häst så behöver man inte hela tiden tänka säkerhet, säkerhet, säkerhet. Då kan man vara trygg i sin hästhantering.

Vilket jag personligen tycker att ridskolor i första hand ska jobba MER med. Ofta är det så att ridskoleelever som "släpps lösa" antingen med en egen häst eller kanske en lånad sommarhäst etc, vill göra alla dessa saker som de ser "andra" göra. Tex rida utan träns, leda hästen i pannluggen, klättra upp och sitta på den i hagen ex... bara för att "kolla om det går" liksom.
Touii

2012-06-18 @ 15:27:08
URL: http://jackochjag.blogg.se
Postat av: RebeccaV-allroundhasten

sv: Tack :) Den publiceras ikväll om du vill se det!
måste fråga, hur gör du såna svar ? :O det har inte ggått på blogg.se innan :p

Svar: jag godkänner och publicerar ju kommentarerna manuellt, så när jag klickar på "kommentarer", och sen "Senaste kommentarer" för att publicera dem så finns det bredvid publicera-knappen en svara-knapp.tror inte att det gick på blogg.se förut, men på det här nya går det visst... smidigt tkr jag iaf. ;-)
Touii

2012-06-18 @ 20:30:19
URL: http://allroundhasten.blogg.se
Postat av: Line

Då har vi olika syn på vad "tänk om" innebär. Jag anser inte att det handlar om rädsla för saker, utan att folk helt enkelt blir osäkra i sin hantering för att folk pockar på säkerheten till förbannelse, som i många fall inte alls gör någon mer riskmedveten utan bara osäker i sin hantering.

Det är skillnad på osäkerhet och rädsla, men absolut utvecklar en osäker person lätt rädslor.

Märk nu att jag inte tycker att man skall agera dumdristigt kring hästar och totalt strunta i säkerheten- men jag tycker att många strävar efter en sån total säkerhetszon att det säkerheten börjar slå åt fel håll. Det är djur. Dessutom flyktdjur. Det kommer aldrig att bli säkert.

Mer eller mindre, ja. Men aldrig säkert.

Och det är det jag menar att man måste vara medveten om, men många verkar tro att om man kör både hängslen och livrem och allt på en gång så är man alltid säker. Och jag tycker det är fel. Värna om säkerhetstänket, var medveten, men stirra dig inte blind.

Svar: ja, lagom är bäst, och oftast handlar det om sunt förnuft. Så länge man vet vad det är för djur och hur de fungerar.
Touii

2012-06-18 @ 22:01:56
URL: http://jackochjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0