Hoppträning dag 2.

Jess, idag stod det banhoppning på schemat. Jag trodde att Bassen skulle vara helt totalt slut, men det var han faktiskt inte. Inte lika pigg och glad som början på gårdagens pass, men han ville och han lyssnade.
Dagens plan var att hoppa lagom så han inte tog ut sig helt, men ändå göra det bra.
 
Vi började hoppa fram på ett pyttehinder i galopp, därefter blev det ett stigsprång, och till slut en trippelbarr. framhoppningen idag var klart dagens bästa, inte många dåliga språng där inte. 
Så fick vi även känna lite på ett räcke med sockerbitar under samt en oxer.
Därefter blev det banhoppning, och jag fick vara först ut.
 
Börja på långsida i hö varv, räcke, oxer på rak linje, högersväng och hoppa räcket med sockerbitar och sen tillbaka och hoppa nr 1 från andra hållet. Sen in på nästa långsida, vänster varv hoppa räcke trippel. därefter hinder nr 2 baklänges, böjd linje till en oxer med sockerbitar under, högersväng och avsluta med oxer.
 
Början gick bra, hade bra tryck och han hoppade fint på hinder 1-5. Efter femman backade han av och förlorade lite tryck, och jag var inte nog snabb på att korrigera, så han hoppade av för tidigt och landade typ mitt i trippeln. Fortsatte rida, hoppade bra på hinder nr 7, därefter dålig väg och dåligt tryck mot hinder nr 8. (kan också ha varit att det låg saker under, men det är mer troligt att jag inte red ordentligt) Det blev en liten konflikt, jag fick rida på flera gånger för att han skulle hoppa. När jag känner att han inte svarar för skänkeln blir det mkt ridning med överlivet, vilket ju innebär att jag även tar i tygeln och småbromsar hela tiden.
När vi väl tog oss över det hindret så hoppade han nian helt klockrent.
 
Fick sen rida om hinder 5-8 några ggr efter att han fått pusta en stund, fick fler stopp på trippeln, och ett skitsprång på hinder nr 7. Sista gången var dock klockren, jag red ordentligt och han var med hela vägen.
 
Jättenöjd även med det här träningspasset, det var skitroligt, och jag måste säga att jag tyckte det gick bättre idag, men det var säkert för att han inte blev lika slut som igår.
 
<3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0