Dressyrtävling 21/4

Igår var det alltså hemmatävling idressyr, och Apans dressyrdebut. Vi har tränat massor, jag och Apan och Åse. Vi har tränat alla delar av programmet, men lagt mest krut på travdelen eftersom skritten och galoppen är ju som de är... I skritten går hon iväg + taktar, och där gäller det väl bara att rida med henne och hoppas att hon inte är för laddad. Hoppas på lite tur alltså.
Galoppen är ju som den är, i vänster galopp så skjuter hon ryttaren till höger och byter bak när man kommer åt henne för mycket. I höger galopp går det bara fort + att hon byter på diagonalen.
Precis det som hände på tävlingen. Travprogrammet är jag nöjd med, förutom att hon kunde ha slappnat av lite mer och kommit mera framåt neråt med snoken, men takten är fin, och hon lyssnade. Vi hade några fina moment.
 
Min största rädsla, som för övrigt kom bara i lördags, var att hon skulle tvärnita och vägra ens gå in på banan. men mina farhågor visade sig vara helt obefogade. Apan verkar gilla att tävla faktiskt. På tårna, men inte några negativa responser i tävlingssammanhang så långt.
 
Här har ni filmen. Enjoy! :-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0