Torsdag!

Och idag kom beskedet jag väntat på! Apan är frisk, så äntligen får jag börja rida igen!
Jag har ju inte skrivit nåt på bloggen om hennes skada, men ni vet att jag var och kollade henne på kliniken.

Ska dra det lite kort:
Min tränare tyckte under våren att hon rörde sig mer och mer konstigt. ingen markering, men mycket släpa ena bak, lägga sig inåt, byta galopp etc. Alltså bara problem i galopp och då mest vänster glp.
När sen min Equiterapeut hittade samma spänning/låsning på samma ställe och på samma sätt valde jag att kolla upp det. Jag trodde dock att problemet satt i ryggen eller bakbenen.
Veterinären hittade INGET i rygg eller bakben. Hon förklarade också rörelsestörningen/galoppsvårigheterna med att hon ju faktiskt är korsad med varmblod, så hennes instinkt är att "rädda upp" situationen med travsteg.
Däremot hittades en hälta. 2 grader i vänster framkota vid böjprov samt 1/2 grad i varje hovled.
Hon behandlades med kortison i lederna samt metacam i 10 dagar.
Och eftersom min högra gand inte var nå vidare så valde vi att skicka Apan och Gromit på bete.

Så sen diagnosen ställdes har Apan inte gjort ett skit.
- Förutom att vara världens tjurigaste jävel i lastningen. Men DET är en helt annan historia. ;-)



Nu börjar Apans rehabilitering! Har lagt upp ett schema 6 veckor framöver så hon kommer igång i alla gångarter. Sen har jag ett nytt schema på 4 veckor som ska repeteras fram till jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0