Måndag - Dressyrträning!

Ja, det gick ju inte så bra sist, och eftersom jag bara tränar varannan vecka så hade jag bokat en extraträning. Var på plats i god tid för att rida fram och känna igenom henne. Hon hade ju gått hoppning Söndag, så jag var beredd på att hon kunde vara stel. Förvånad blev jag, när hon faktiskt var jättefin och trevlig redan från start!
red fram i alla gångarter, och även i vänstergaloppen höll hon ihop.
 
Vi jobbade med att hon skulle "vänta" på mig, dvs lyssna på halvhalterna och vila lite i steget. Vi ville ha henne lång och låg, och ordentligt mellan skänkel och hand. Hon var lugnare och mer följsam än sist, och efter en stund kändes hon så kanonfin! Vi varierade lite mellan höger och vänster varv, skritt och trav på små och stora volter. jag kvar i position, Apan kvar i samma lugna fina, trots övergångar/tempoväxlingar. Hon har ju lite lätt "Adhd eller Damp", och kan inte jobba med samma grej för länge för då tappar hon fokus. Men jättefin verkligen.
 
Avslutade med galopp i båda varven. En liten travvolt i volten först, och sen i slutet på volten fatta galopp, galoppera ett varv och sen mindre galoppvolt och avsaktning i slutet på volten. I höger galopp kom det lite protester, lite småbakutare. Dock inget stort, och när vi kunde rida 1 varv utan det så gav vi oss och bytte.
2 ggr i vänster galopp var jättebra, 3.e gången tappade hon bakbenet igen och blev skuttig. Ännu tydligare då att det händer om hon blir trött.
 
Celise och Apan.
 
Ett jättebra pass, och jag har världens träningsvärk idag... Blir en skogstur i em/kväll.
 
Jag har också tagit kontakt med en equiterapeut som ska komma och kika på Apans muskler och gå igenom henne. Vi börjar där, så får vi se sen vart det leder. Idag är jag iallafall en mycket nöjd hästägare! :-D
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0