Söndag - Hoppträning!

Var inte inplanerat egentligen, utan blev en spontanträning för världens Bästa Kicki!
Celise red på lördagen, ett BRA dressyrpass. Var inte där, men det KÄNNS på hästan om hon gjort bra eller dåligt jobb föregående pass.
Jag jobbade ju till kl 15, och "alla andra" red under tidiga EM, men jag fick sällskapa med Nina och hennes jättefina ponny Mini. Nina bloggar Här!
 
Vi red lite markarbete. På medellinjen: Bock, 3 galoppsprång, studs, 3 galoppsprång bock. Vända in från höger, vända ut till vänster, vända in från vänster och vända ut till höger etc. Liiite svårsvängt + att jag blir lite passiv och bara låter henne gå när det inte är "riktiga hinder".
Sen, på ena långsidan en linje. Bock, 1 galoppsprång, kryssoxer, 4 galoppsprång oxer. Apan hade jättebra sug på den här, och lyckades traggla sig igenom bock-kryssoxer utan problem. Jag hade annars kunnat tänka mig att hon skulle strunta i bocken och bara dra mot hindret, men hon jobbade på så fint.
 
I slutet la vi ihop båda linjerna, och sista oxern låg på 1 meter. Jag blir ju lite "höjdrädd" om jag ska rida på oxrar som ser stora ut, men inte den härt gången. Det var BARA kul att få till ordentliga språng, Apan hoppade väl och vi hade bra kontakt. FIN HÄST, BRA PASS! 
 
Dock är det en sak som bekymrar mig. I galoppen hänger inte alltid Hästans vänster bak med, och galoppen blir kantig och jättekonstig, och hon måste "småskutta jämfota" bak för att ta sig fram... På söndagen märktes det extra tydligt, kanske hon var stel/lite muskeltrött efter lördagens pass? Det är ju inget som är nytt, utan har alltid funnits där, bara mer eller mindre... och hon känns inte ovillig till jobb på nåt sätt, utan hon löser det ju, även om det blir lite ryckigt och flaxigt...
 
Finast!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0