Ridning vinter/sommar?

Hur gör ni nu när det är vinter, kanske lite kallt, förhoppningsvis snö ute... Rider ni mer eller mindre, och framför allt, lägger ni upp era hästars motionspass annorlunda?
 
Jag tänker, på sommaren är ju den tiden då man VILL rida och spendera tid i stallet. Sol, gräs, förhoppningsvis varmt... umgås med en solvarm vän som stinker grönska.<3
Vintern kan ju vara lite motig, med kyla och kanske is, vissa måste brodda på för att ta sig någonstans, alla kläder man måste ha...
 
 
Jag har ju inte ägt min Hästa mer än snart 6 månader, så egentligen kan jag inte exakt säga hur jag gör. Däremot hur jag BORDE göra.
Sen jag kom hem från stockholm har jag varit grymt lat. På 3 veckor blivit uteritter och en helgträning + att hon ju stått FÖR MYCKET pga de förbaskade skorna... Så har det varit kallt(-33 grader!!!!) och det är ju ingen temperatur när man gärna slänger på en sadel och ger sig ut... Nu har jag visserligen nära till ridhuset, men jag har saknat inspiration och framför allt MOTIVATION. Har jag inte ett planerat ridpass med målsättningar så ger jag mig inte gärna in i ridhuset och jobbar. Känns som att passet då blir lätt oseriöst, alt att vi blir mer osams, och det ger inte ett dugg. Därför rider jag hellre i skogen, så får Apan sin dagliga motion iallafall. Jag rider alltid i alla gångarter, om det inte är nåt speciellt.
 
 
Nu är ju alla hästar olika individer, och behöver arbeta olika mycket. Apan är ju inte olycklig av att gå i hagen med sina kompisar och äta hö en vecka i sträck. Däremot blir JAG grymt olycklig när jag, efter att veckan gått, ska rida och hon är pigg som attan och bara tjafsar. Apan är en individ som behöver jobba både fysiskt och mentalt varje pass.
På vintern kan jag tycka att det är viktigt att rida. Hästarna kanske står mycket stilla i hagen, kanske äter hö etc. Jag får som för mig att de blir stelare, och av den anledningen behöver iallafall "joggas igenom" en gång per dag? Det är ju skillnad på att hästen är varm för att den har täcke på sig, och att den är varm och fräsch i leder och muskler.
Sen fryser ju vattnet på vintern om det är minusgrader, vilket gör att hästarna inte kan dricka sig otörstiga alltid när de vill. Många hästar klarar sig bra med att dricka inne när de står på stall, och sen dricka någon gång ute, alt äta snö. Men det finns också de som har känsligare mage, och kolikrisken är större när det är kallt. Både pga avsaknad av tex bra tempererat vatten i kombination med att de står mer stilla och äter mer hö för att hålla värmen.
 
På sommaren äter ju hästarna konstant också, iallafall när de går på bete. Men då är det inte torrare hö de äter, utan gräset innehåller ju vätska också, som i sin tur smörjer upp tarmsystemet. Självklart behöver de fortfarande vatten att dricka, speciellt om det är varmt ute. Men på sommaren tror jag inte att det är lika viktigt att hästen rids varje varje dag, iallafall inte i syfte att hålla igång kroppen på den. Har man däremot ehäst som har eller har anlag för fång ska man absolut hålla den i trim. Och då tror jag att det är viktigast i vilken form hästen är då den släpps på bete, samt att man tillvant den ordentligt. Och, inte att förglömma, vad man har för typ av bete.
Även på sommaren finns ju kolikrisken. Hästen dricker för lite en varm dag, eller äter mycket gräs som har sandrot/äter rötterna. Det är inte alltid sanden passerar genom tarmsystemet, utan på en del hästar blir den kvar i magsäcken och ligger där och ställer till det.
 
Planen, och det jag föredrar, är att min häst ska ridas regelbundet Aug-Maj(dvs höst-vinter-vår) och sen få sommarvila. Hur då motionen ser ut kan man ju inte veta, vissa veckor blir det ju mera skolridning än andra. Men det är ju inte hela världen, så länge hon går regelbundet. och som sagt, hon mår inte dåligt av att vila en kortare period. Det är bara min huvudvärk...
 
Vad har ni för tankar, och hur gör ni?
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är jättesvårt att hålla igång hästarna nu på vintern när man inte har tillgång till ridhus. Jag brukar skritta ut sålänge det inte är is och snö på marken (jag har turen att ha en stoooor skog 10 m från stallet). Är det inte hårt i marken brukar jag trava också och ev. galoppera. :)

Svar: Vi har jättefina ridvägar som är plogade vintertid, dock utan lyse. men i år har vi haft så regnigt och isigt att det varit svårt att rida nå mycket hårt i skogen...Nu har vi dock ordentligt med snö, så nu är föret prima! :-)
Touii

2014-01-23 @ 15:06:02
URL: http://hasttilda.horseworld.se
Postat av: saga

Jag är en riktig tävlingsryttare, vill gärna ta mig ut på alla tävlingar i länet och för det krävs hästar med toppkondition. Lägger noga upp träningarna, olika hårt vissa dagar, kondiotionspass, uthållighet, styrka, osv tränar på allting, bygger och och håller igång. Tycker vintern är superbra att bygga muskler på, alla djupsnö är verkligen bra träning! Det enda jag brukar göra annorlunda med deras träningar under de olika halvåren är hur hårt. Vill helst inte att de ska bli jättesvettiga då det är så kallt och de kan bli stela. Men annars kör jag på som vanligt :)

2014-01-26 @ 14:52:00
URL: http://sagapaulsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0