Working Equitation!

Igår fick Hästan prova WE! Dock inte med mig på ryggen, eftersom jag är lite för feg för att testa nya saker + att jag har fått ridsår i baken, och är lite nojjig för att rida då... :-S(Mer om ridsår och dess ev efterverkningar kan ni läsa i den här bloggen!
 
Iallafall lånade jag ut Hästan till min kompis Cecilia. Hon var hästlös och ville prova, och jag hade en häst som jag ville prova, men inte rida själv. The perfect Deal, eller hur? 
Blev mycket tankearbete för Apan igår alltså. Själva "hindrena" var inget problem, hon är trygg med olika saker såsom koner, hinderstöd och plastband etc. Det stora eldprovet var att nästan samtliga hinder innehöll en "backningsfas". Enda gången min häst kan backa utan att tramsa är när hon blir istadig och envis och gör det i hundranitti. Då backar hon tills hon reser sig. 
Iallafall så fick hon prova stå still medans Cecilia flyttade koner mellan hinderstöd, stå stilla vid ett bord medans cecilia tog upp koner, Öppna en "grindslana" samt backa i ett L. Av allt det där så var största problemet att få henne att stå stilla samt då också att backa "rätt". 
Det gick iallafall jättebra, även om hon blir överambitiös. När hon väl förstod det där med "backa och gör det flera steg" ville hon gärna förekomma sin ryttare och backa mer och mer. och det där med att stå still är ju inte favoritgrejjen, man får tala om att det ska vara stopp flera ggr. I övrigt uppförde hon sig som ett ljus, och jag är lite impad och stolt över min fina häst!
 
Hon fick även gå lite i trav och lite galopp, och Cecilia konstaterade samma sak som jag: Skillnaden mellan höger och vänster galopp är milsvid! Tyvärr, men vi jobbar ju för att göra det bättre!
 
Jag var så inne i övningarna igår att jag inte hann fota nåt, så tyvärr får ni inga bilder från gårdagen. Ni får nöja er med att se en fin vinterbild på Världens Bästa Apache! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0